Vom încerca pentru început să răspundem la câteva întrebări simple, de genul:
Ce este autismul?
Când îl putem depista?
Care sunt dificultățile copilului cu autism?
Autismul sau tulburare din spectrul autist (TSA)- constituie un grup de dereglări de dezvoltare neurologică caracterizat prin deficiența interacțiunii sociale și a comunicării, precum și prin prezența comportamentelor restrictive și repetitive.
Adițional, tulburarea de spectru autist frecvent este asociată cu un șir de deficiențe din diferite domenii de dezvoltare neurologică, inclusiv: atenția, dispoziția, cogniția, adaptarea.
TSA se consideră și o Tulburare Pervazivă de Dezvoltare asociată cu afectarea severă a gândirii, sentimentelor, limbajului și interacțiunii cu alte persoane.
Autismul se vede în primul an de viață , cel mai evident e în jurul de 2
ani, când copilul se poartă diferit de
ceilalți copii, atunci când el nu vorbește , sau chiar dacă a câștigat câteva
cuvinte poate să le piardă. Sau de ex. nu poate să răspundă la întrebarea: ce
vrei? Sau să denumească un obiect.
Diferența se observă nu doar la limbaj reflexiv în ceea ce vorbește , ci și la nivelul limbajului
receptiv ceea ce înțelege copilul. Îi ceri unui copil să-ți arate mingea și el
nu știe să ți-o arate îi poți spune să ți-o de-a și uneori să și îl ajuți cu
gestul, săi arăți unde se află iar el să nu știe să ți-o dea. Poți să vorbești cu copilul iar el se
comportă de parcă nu te-ar auzi și uneori se poate face o confuzie între este copilul autist sau nu
aude. Copiii cu autism aud dar nu reacționează. La nivelul limbajului este o
diferență, la limbaj gestual acesta învață mai întâi gesturile ci nu învață să răspundă la
comunicarea cu ceilalți.
Dificultățile se văd întotdeauna la nivelul socializării, copilul cu autism
nu este interesat de celelalte persoane și de ce oferă acestea, nu este
obișnuit ca cineva săi arate sau săi demonstreze ceva, dacă este foarte interesat
de ceva atunci nu acceptă ca celelalte persoane să se implice în activitatea
sa.
Dificultăți se întâlnesc și la faptul că nu sunt atrași sau interesați de
ceilalți copiii, nu vor să stea în bancă cu ei sau să facă activități împreună.
Nu știu să folosească în sens adecvat jucăriile, au mari probleme în ași
imagina ce ar putea să facă cu ele, de ex. poate să arunce jucăriile în podea,
să le lingă, să le muște, să le arunce în aer.
Întâmpină dificultăți în a imita altă persoane,o face doar atunci când este
interesat de ceea ce face cealaltă persoană.
Dacă se cere să facă ceva în al corecta se văd dificultățile, el nu
imită la cerere.
Dificultăți are și la contactul vizual, atunci când vrea ceva îl duce pe
părinte până la obiectul dorit și privește obiectul - nu pe părinte, deci îl
folosește pe părinte ca pe o unealtă cu care poate ajunge obiectul dorit.
Nu reușesc să intre în relații cu persoana de lângă ei atunci când aceștia
vor, dacă copilul este bine dispus și este interesat de o activitate atunci
poate să o facă foarte bine, dar dacă părintele îi cere să facă activitatea
atunci se poate ciocni cu un refuz categoric.
Dificultățile copiilor cu autism se reflectă deci în comunicare și limbaj, socializare dar și la nivelul comportamentului
sub forma comportamentelor stereotipe sau auto-stimulărilor. Acest lucru înseamnă că copilul urmează
anumite rutine sau anumite obiceiuri și reușește să le exerseze un timp foarte
îndelungat, ex. poate să învârte roțile unei jucării o durată mare de timp sau își dorește ca lucrurile să stea
întotdeauna la locurile lor, ai putea crede că este un copil foarte ordonat dar
asta vine din nevoia de a avea lucrurile la îndemâna sa, dacă a căzut ceva jos
copilul pune la loc, dacă părinții decid să schimbe lucrurile din cameră copii
se luptă ca să reinstaureze ordinea așa cum au cunoscuto. Ei învață anumite
lucruri pe care le respectă cu strictețe ex. dacă învață anumite drumuri către
grădiniță, bunici, întotdeauna când ies
din casă vor dori să meargă pe traseul cunoscut.
Acești copii întâmpină mari dificultăți în a accepta schimbarea.
Copilul odată ce intră într-un program terapeutic începe
și rezolvă aceste probleme de comportament începe să crească pe latura
comunicării, limbajului și socializării.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu