marți, 28 octombrie 2014

Tulburare de spectru autist

Vom încerca pentru început să răspundem la câteva întrebări simple, de genul: 
Ce este autismul?
Când îl putem depista?
Care sunt dificultățile copilului cu autism?

Autismul sau tulburare din spectrul autist (TSA)- constituie un grup de dereglări de dezvoltare neurologică caracterizat prin deficiența interacțiunii sociale și a comunicării, precum și prin prezența comportamentelor restrictive și repetitive. 
Adițional, tulburarea de spectru autist frecvent este asociată cu un șir de deficiențe din diferite domenii de dezvoltare neurologică, inclusiv: atenția, dispoziția, cogniția, adaptarea. 
TSA se consideră și o Tulburare Pervazivă de Dezvoltare asociată cu afectarea severă a gândirii, sentimentelor, limbajului și interacțiunii cu alte persoane. 



Autismul se vede în primul an de viață , cel mai evident e în jurul de 2 ani, când copilul se poartă  diferit de ceilalți copii, atunci când el nu vorbește , sau chiar dacă a câștigat câteva cuvinte poate să le piardă. Sau de ex. nu poate să răspundă la întrebarea: ce vrei? Sau să denumească un obiect.
Diferența se observă nu doar la limbaj reflexiv  în ceea ce vorbește , ci și la nivelul limbajului receptiv ceea ce înțelege copilul. Îi ceri unui copil să-ți arate mingea și el nu știe să ți-o arate îi poți spune să ți-o de-a și uneori să și îl ajuți cu gestul, săi arăți unde se află iar el să nu știe să ți-o dea.  Poți să vorbești cu copilul iar el se comportă de parcă nu te-ar auzi și uneori se poate face  o confuzie între este copilul autist sau nu aude. Copiii cu autism aud dar nu reacționează. La nivelul limbajului este o diferență, la limbaj gestual acesta învață mai întâi  gesturile ci nu învață să răspundă la comunicarea cu ceilalți.
Dificultățile se văd întotdeauna la nivelul socializării, copilul cu autism nu este interesat de celelalte persoane și de ce oferă acestea, nu este obișnuit ca cineva săi arate sau săi demonstreze ceva, dacă este foarte interesat de ceva atunci nu acceptă ca celelalte persoane să se implice în activitatea sa.
Dificultăți se întâlnesc și la faptul că nu sunt atrași sau interesați de ceilalți copiii, nu vor să stea în bancă cu ei sau să facă activități împreună.
Nu știu să folosească în sens adecvat jucăriile, au mari probleme în ași imagina ce ar putea să facă cu ele, de ex. poate să arunce jucăriile în podea, să le lingă, să le muște, să le arunce în aer.  
Întâmpină dificultăți în a imita altă persoane,o face doar atunci când este interesat de ceea ce face cealaltă persoană.  Dacă se cere să facă ceva în al corecta se văd dificultățile, el nu imită la cerere.
Dificultăți are și la contactul vizual, atunci când vrea ceva îl duce pe părinte până la obiectul dorit și privește obiectul - nu pe părinte, deci îl folosește pe părinte ca pe o unealtă cu care poate ajunge obiectul dorit.
Nu reușesc să intre în relații cu persoana de lângă ei atunci când aceștia vor, dacă copilul este bine dispus și este interesat de o activitate atunci poate să o facă foarte bine, dar dacă părintele îi cere să facă activitatea atunci se poate ciocni cu un refuz categoric.
Dificultățile copiilor cu autism se reflectă deci în comunicare și limbaj,  socializare dar și la nivelul comportamentului sub forma comportamentelor stereotipe sau auto-stimulărilor.  Acest lucru înseamnă că copilul urmează anumite rutine sau anumite obiceiuri și reușește să le exerseze un timp foarte îndelungat, ex. poate să învârte roțile unei jucării o durată mare de timp  sau își dorește ca lucrurile să stea întotdeauna la locurile lor, ai putea crede că este un copil foarte ordonat dar asta vine din nevoia de a avea lucrurile la îndemâna sa, dacă a căzut ceva jos copilul pune la loc, dacă părinții decid să schimbe lucrurile din cameră copii se luptă ca să reinstaureze ordinea așa cum au cunoscuto. Ei învață anumite lucruri pe care le respectă cu strictețe ex. dacă învață anumite drumuri către grădiniță, bunici,  întotdeauna când ies din casă vor dori să meargă pe traseul cunoscut.
Acești copii întâmpină mari dificultăți în a accepta schimbarea.
Copilul odată ce intră într-un program terapeutic   începe și rezolvă aceste probleme de comportament începe să crească pe latura comunicării, limbajului și socializării.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu