marți, 28 februarie 2012

Business moldovenesc sau 8 martie

Se apropie din nou o sărbătoare „nelogică” ca și cele precedente, se apropie 8 martie. În centru deja de 2 săptămâni în urmă stau un rând  vânzători de „clopoței” ( mărțișori), au ocupat tot locul de acolo și nu numai atât au acoperit chiar și trecerea de pietoni, dacă dorești să treci strada trebuie să înconjori tot iarmarocul lor. Mai pe scurt „business moldovenesc.

Ei lăsăm asta, pe mine totuși mă frământă idea ce au mărțișorii cu ziua femeii (8 martie)? Din cele citite am aflat că mărțișorul este un simbol al venirii primăverii, se face cadou femeilor și se poartă pe tot parcursul lunii martie, adesea cu mărțișori se mai oferă și primele flori de primăvară ca ghioceii. Atunci apare așa întrebare: de ce poartă și bărbații mărțișori dacă se fac cadou de 8 martie socotită ca ziua femeii? Asta ar însemna că este și ziua bărbatului, destul de logic nu?. De fapt sosirea primăverii ar trebui să fie un eveniment plăcut pentru toți, de ce numai femeile să o sărbătorească?. Da și revenim la idea ce au mărțișorii cu ziua femeii?
Ziua femeii este o sărbătoare internațională ce a apărut în 1977 când ONU ( Organizația Națiunilor Unite) a proclamat Ziua Națiunilor Unite pentru Drepturile Femeilor, dar fără a se preciza o dată anume ( probabil că mai târziu sa ales data de 8 martie deoarece azi ea se sărbătorește).Femeile au început să aibă drepturi egale și dreptul la vot. De 8 martie în unele culturi femeilor li se fac diferite cadouri, flori sau alte lucruri. Țin să menționez că nu am citit nicăieri că femeilor li se oferă anume mărțișori în această zi. 
Conform la diferite legende mărțișorul este un simbol al primăverii, lupta iernii cu primăvara sau voinicul care a eliberat soarele, culorile roșu și alb simbolizează petele de sânge care au rămas pe zăpadă în urmă ce zeița soare sa înghimpat prin mărăcin. ( Dacă doriți să citiți legendele în întregime vă rog să apăsați aici) . 
Nu am găsit nici o explicație logică cu privire la felul cum se sărbătorește la moldoveni  ziua de 8 martie, dar nici nu cred că există, de fapt la moldoveni totul e întors cu picioarele în sus. Cred că toate sărbătorile sunt doar pentru a face business..

6 comentarii:

  1. Mărţişorul,cum ai menţionat mai sus,este un simbol al primăverii,al CONTINUITĂŢII,el este o tradiţie a noastră,o tradiţie care vine din bătrîni,mărţişoare poartătoată toată lumea(care ţine la această tradiţie) indiferent de gen,vârstă,statut social;oamenii la noi în ţară îşi fac cadou mărţişor unul altuia .
    Nu trebuie să confundăm Mărţişorul cu ziua de 8 Martie,adică ziua femeilor care,dacă se "trezeau" mai devreme sau mai tîrziu americanii putea să fie sărbătorită şi-n altă lună,dată. Şi fiindcă este o sărbătoare internaţională se sărbătoreşte şi la noi în Moldova,şi deoarece este tot primăvara şi tot în luna martie,pe lîngă cadourile făcute de bărbaţi, femeile mai primesc în dar un mărţişor,unde şi bărbaţii la rîndul lor ar trebui să primească în dar de la persoanele dragi acest simbol al primăverii ce semnifică continuitatea neamului român.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. de fapt la noi nu e cam așa să faci cadou un mărțișor indiferent de ce gen e persoana... da eu am menționat în articol despre aceasta..De ce nu se fac cadou mărțișoare și bărbaților? fiindcă logic vorbind pentru cei acre cunosc apariția mărțișorului atunci el este vestirea primăverii pe care ar trebui să o sărbătorească toți oamenii. La noi însă nu știu de ce femeile sau cam luat nasul la purtare și au uitat de tradiția propriuzisă, așteaptă doar cadouri, chiar și mărțișori numai de la bărbat de parcă el nu tot ar fi om și nu tot și-ar dori atenție...

      Ștergere
  2. Şi foarte bine fac femeile,bărbaţii care ies şi vînd mărţişoare,nu este un lucru atît de uşor să confecţionezi un mărţoşor şi să stai toată ziua,nu în cele mai bune condiţii să-l vinzi,clar lucru că trecerea de pietoni nu ar trebui sa fie invadată,dar....asa e la noi cu organizarea......

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da la noi o mulțime de lucruri sunt întoarse cu picioarele în sus... da ce săi faci așa e majoritatea așa sunt cei de la conducere și nu o să putem schimba nimic niciodată...

      Ștergere
  3. tu anul acesta ai făcut cadou mărţişor unui băiat? eu spre exemplu am dăruit mărţişoare băieţilor......şi respectiv am primit şi eu de la ei mărţişor. Tu,dacă nu ai făcut,la anul numaidecât să faci) fiindcă este obligator pentru toate fetele să dăruiască băieţilor mărţişoare şi să primească în dar de la aceştia(tot mărţişor)
    Dacă vrei să faci o schimbare ,începe cu tine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :D :D De fapt eu nu sărbătoresc astfel de sărbători... eu prefer să fac cadou atunci când doresc eu... și să mi se facă cadouri tot nu prefer în zile de sărbători... ca să nu fiu ca toți mai bine fac un cadou pe neașteptate atunci când eu doresc și am resursele necesare de a le cheltui pe ceva care îi va aduce zâmbetul unei persoane....
      Foarte bine... chiar bravo ție... am înțeles că ești fată și ai dăruit mărțișoare.. asta e deja un pas care demonstrează că nu ești ca majoritatea femeilor care numai așteaptă cadouri..

      Ștergere